٢٨ سال پیش در چنین روزی، برابر ١١ فوریه ١٩٩٧ میلادی، گری کاسپاروف نابغه شطرنج روسیه و جهان، از «دیپ بلو» کامپیوتر شطرنجباز شرکت آیبیام، شکست خورد. تا قبل از این، مسابقه بین کامپیوتر و استادان شطرنج اتفاق عجیبی نبود، اما هیچ کدام از آن مسابقات به شکست انسان منتهی نشده بود و به این ترتیب دیپ بلو به نخستین کامپیوتری تبدیل شد که توانست یک قهرمان شطرنج را مغلوب کند. دیپ بلو یک سال قبل از این در مصاف با کاسپاروف ۴-۲ مسابقه را واگذار کرده بود. نسخه سال ١٩٩٦ دیپ بلو توانایی محاسبه ٢٠٠ میلیون وضعیت و حرکت را در هر ثانیه داشت، اما این قابلیت در سال ١٩٩٧ میلادی به ٣٠٠ میلیون افزایش پیدا کرده بود.
شکست انسان مقابل کامپیوتر در بازی شطرنج
